arthurbrouwer.reismee.nl

Goeeeeieavond!

Na de Galapagos vertrok ik naar Cuenca, een stad in het zuiden van Ecuador. Daar ben ik drie dagen geweest, omdat er zo'n goede ijszaak in de stad zat. Een aanrader van de gids van mijn ouders en een reden voor mij om 2 ijsjes per dag te eten, dus goed vertoeven. De eerste goede koffie sinds tijden was ook weer opgedoken vlakbij mijn hostel, dus dat maakte het feest compleet. Voor de rest was Cuenca ook wel mooi, maar niet zo heel veel bijzonders. Een beetje in het rijtje van Sucre, Salta en Cusco, dus veel mooie kerken, pleinen en gebouwen. Ik ben een dag met de bus naar een nationaal reservaat gegaan om daar wat hikeroutes te lopen. Die waren vet. Ik heb twee routes gedaan, wat in totaal negen uur moest zijn, maar ik denk dat je die pas nodig hebt als je met een rollater en zonder armen de bergen daar wilt bedwingen. Na vier uurtjes was ik weer op de grote weg waar ik een bus terug kon pakken naar de stad. Daar heb ik wat souvenirs gekocht (jaa oe ja voor wie zouden die allemaal zijn?!?) en ben ik de volgende dag naar Baños vertrokken, omdat ze zeggen dat dat mooi is.

Nou mooi was Baños niet echt, maar het is wel levendig en er is veel te doen. Het stadje is bekend geworden om zijn tientalle watervalletjes en warmwaterbronnen en daarom zijn er veel thermaalbaden. Maar dat moet je lezen als niet meer dan een zwembad vol warm algenwater ergens onder aan een berg, dus ik ben de volgende dag maar de beroemde watervalroute gaan fietsen. Eigenlijk was ik speciaal daarvoor naar Baños gekomen. De officiele route is 22 km, maar omdat dit mijn hoogtepunt in Baños moest zijn ben ik doorgefietst naar Puyo, een stadje 48 km verder en dat stuk was vele malen mooier. De koffie onderweg was slechts 25 usdollarcent en het toeristiche deel van Ecuador had ik verlaten, dus ik kon in de dorpjes genieten van kinderen die houten kistjes maakten, van de melkboer met zijn flessen campinggas en van dikke grote kippen die over de weg liepen. Het was een regenachtige dag en kouder dan ik gedacht had, maar dat maakte juist de scene van de dag. De weg liep door een bergzaam landschap wat een beetje aan de jungle deed denken, met dicht begroeide hellingen en een groene massa van planten, met vele watervalletjes tussendoor. Doordat het regende was er door de warmteverschillen hing er een magische mist in het dal en dat was af en toe adembenemend om te zien. Ik was ondertussen helemaal nat geregend en had alleen een t-shirtje aan, dus koud was het wel maar iedere keer als ik ging schuilen voor een grotere bui, speelde de mist en de wind en de regen een mooie show tussen de bergen door. Deze tocht verdringt daardoor wel een dagje uit de top vijf denk ik. In Puyo aangekomen was er enige desilusie, want ik dacht dat het wel een aardig stadje was, maar ik heb weinig zo'n ongezellig dorp gezien. Toevallig was het het einde van het schooljaar, dus net toen ik weg wilde gaan om een bus te pakken, waren er allemaal dansende kinderen op straat in een optocht van hun scholen. Dus ze proberen er toch wel wat van te maken daar in Puyo.

Die avond had ik natuurlijk zin om te relaxen, want het was toch wel een lange dag en laat ik nou net in een hostel zitten vol met Israeliers. Normaal zijn die superirritant en onbeschaafd, maar vandaag hadden ze een nieuwe film gekocht en een waterpijp mee, dus de avond was precies zoals ik wilde. Daarna zijn we de stad in gegaan naar een van de vele clubs die Baños rijk is en de volgende dag ben ik naar Quito vertrokken.

Daar ben ik nu hoewel de stad niet heel speciaal is, is er wel iedere dag genoeg te doen. De eerste avond heb ik de stad verkend. Mooie pleinen en mooie kerken, maar een gezellig centrum om doorheen te lopen is het niet echt. De straten zijn kil en veel autoverkeer en weinig plek om te lopen. Je loopt echt van plein naar plein en er zit niets tussen. Ik zit midden in het uitgaansdistrict en het hostel is gezellig dus er is wel genoeg te doen 's avonds. Die avond zijn we wezen stappen en de volgende dag zijn we naar de mitad del mundo gegaan, 1,5 uur met drie bussen naar de evenaar. Daar hebben we wat foto's geschoten van de beroemde gele lijn en zijn we naar een museum gegaan waar ze wat informatie hadden over Ecuador, over de geschiedenis, over de volken hiero en (speciaal waarvoor ik de gids wilde) wat truukjes op de evenaar. Zoals een teil met water links en rechts van de evenaar. Je zult het niet geloven maar het kolkje is echt klokwijs en andersom aan de andere kant. Ook is je oriëntatie weg midden op de lijn en deden we wat truukjes met spierkracht om dat te bewijzen. Maar hoewel ik er zelf de proefpersoon was geloof ik er helemaal geen snars van dat drie meter verschil zulke effecten kan hebben, dus ik besteed vanavond mijn avond op internet om ergens te vinden dat ze daar de boel lopen te neppen. En bovendien zit er volgens mij een groot verschil in het midden van de wereld en het punt van de zwaartekracht, dus ik kwam er totaal vebolgen vandaan.

Voor de rest ben ik vandaag naar Otovalo geweest, een doprje hier in de buurt vol Ecuadoriaanse cultuur en heb ik gehoord dat hier nog een mooie berg is waar je vanaf kunt mountainbiken en een mooi park ergens, maar dat bewaar ik voor de 26e juni, want dan ben ik hier nog 1,5 dag voordat mijn vliegtuig vertrekt. Ik moet dan ook wat te doen hebben! Morgen naar Colombia. Ik hoop dat ik in 10 dagen Cali en Bogota kan zien en ook naar een bezoekje kan brengen aan jawel...De Caribbean!

Jos

Don Arturo,

Geniet van je laatste avontuur daar! Bij terugkomst verwelkom ik je op een nieuwe casa, señor :)

Ennee, Colombia leuk en aardig maar laat dat record maar voor wat het is... http://bit.ly/14FHIG